Google AdWords Guide: Annonsering i Displaynettverk

I dette blogginnlegget skriver jeg om hvorfor man bør annonsere i Google Displaynettverk, i tillegg til enkle steg om hvordan man kan gjøre dette.

Å annonsere i Displaynettverk vil være en god løsning dersom man ønsker å gjøre bedriften synlig på internett og tiltrekke seg oppmerksomhet fra ønskelig målgruppe. Annonsen kan bestå av både bilder, tekst og videoer som blant annet kan vises som reklame på youtube, nettaviser, apper og blogger. Nettverket dekker mer enn 90% av verdens internett-brukere, og om lag to millioner nettsteder.

Med Google Søkenettverk når man ut til dem som søker på bestemte varer og tjenester eller ord relatert til dette, mens med Displaynettverk fanger man oppmerksomheten til kundene tidligere i kjøpsprosessen. I Displaynettverk kan man vise annonsen i en relevant kontekst uten at brukeren er i kjøpsmodus, og er effektiv i den forstand at man kan påvirke og påkalle oppmerksomhet.

Hvordan annonsere i Displaynettverk?

Google Displaynettverk er utviklet for å finne den rette målgruppen blant millioner av nettsteder og brukere. Dette kan gjøres på tre forskjellige måter:

1.  Søkeord og emner

For å finne den rette målgruppen som er interessert i produkter eller tjenester bedriften selger og som er mer sannsynlige til å kjøpe disse, bruker AdWords innholdsmålretting basert på søkeordene eller spesifikke emneområder man velger for kampanjen. Denne prosessen knytter søkeordene eller emnene i annonsegruppen til nettsider som er relevante.

Dersom man er usikker på hvilke søkeord eller emner man vil bruke i kampanjen, har AdWords et verktøy som kan komme med forslag:

 

 

 

 

 

 

Dersom man allerede har tatt i bruk Google Søkenettverk og funnet relevante søkeord for produkter eller tjenester, er en enkel løsning og også ta i bruk disse i Displaynettverket.

2. Velg plassering

I Displaynettverket kan man selv bestemme hvilke målgrupper annonsen skal vises til, samt bestemme hvilke nettsider annonsen skal være tilgjengelig på. Man kan for eksempel plassere annonsene i videoer, spill, apper eller mobilnettsteder, alt ut ifra hvor målgruppen trolig befinner seg. Det er også mulig å blokkere annonsene fra nettsteder som ikke er relevante.

3. Nå ut til brukere som allerede er interessert

Med Displaynettverk er det mulig å vise annonser til bestemte grupper mennesker. Et eksempel på dette er å bruke remarketing. Dette er en funksjon som kan brukes for å nå mennesker som allerede har besøkt nettsiden din, men som ikke har foretatt et kjøp. Med en remarketingkampanje er det enklere å målrette budskapet til interesserte personer, eksempelvis vise dem annonser av produkter de tidligere har sett på.

Det er også mulig å opprette interessemålgrupper. Dette er ofte en litt større gruppe som har interesse for produktet eller tjenestene til bedriften. I google adwords finnes det verktøy som kan komme med forslag til grupper som kan passe til produktene som annonseres.

Slik ser det ut i Google AdWords når man skal velge målretting:

Her kan man enkelt velge retninger som for eksempel plassering, interesser eller remarketing.

Mål resultatene i AdWords

Når man har laget kampanjene og satt i gang annonseringen, kan man hele tiden følge med på resultatene i kampanjerapportene i AdWords. Her kan man måle hvor nære eller hvor langt unna man er til å nå målene sine, man kan se hvilke nettsider der annonsen fører til salg og hvor mange klikk annonsen har fått. Resultatene man får kan man videre bruke til å endre annonsene, slik at man ikke bruker penger på for eksempel nettsider eller søkeord som ikke fører til ønskelig mål.

Når man er inne på AdWords er det enkelt å finne frem til rapporter. Her kan man blant annet se hvor mange visninger og klikk annonsen har fått:

 

 

Registrer deg i Google AdWords og opprett en Display-kampanje!

      

 

//Ingerid Hansen

Kilder:

..https://www.synlighet.no/annonsering/google-display/?gclid=Cj0KEQjw8tbHBRC6rLS024qYjtEBEiQA7wIDeY-4izRNDqK6wwsD5RORP30Fc9hGnlHJDsOZX_R-VokaAqa18P8HAQ

https://support.google.com/adwords/answer/2404190

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *