Vurdering av nettbutikk: Din Sko

I følgende innlegg ser jeg nærmere på nettsiden til Din Sko og vurderer denne siden funkjsonelt og visuelt. Ut i fra seks forskjellige punkter som jeg kommer til å gå gjennom gir jeg terningkast fra én til seks. Det er viktig å presisere at vurderingen er etter min egen mening og trenger derfor ikke å være en fasit.

Disse punktene vil bli vurdert:

  1. førsteinntrykk
  2. synlighet
  3. kjøpsprosess
  4. mobilvennlighet
  5. kundetilfredshet og kundekommunikasjon
  6. trygghet

Din Sko

Din Sko er et av flere butikkonsepter ledet av det skandinaviske skokonsernet NilsonGroup og er lokalisert i Sverige, Finland og Norge. Butikken selger alt fra trendy hverdagssko til glitrende festsko. De har et bredt utvalg av dame- og herresko til ulike behov og rimelige priser, i tillegg til funksjonelle barnesko for både skole og fritid.

Vurdering av nettbutikken

1. Førsteinntrykk

Først og fremst er logoen godt synlig på forsiden av nettbutikken. I et mangfold av nettsider og nettbutikker kan dette være en viktig faktor i den grad at kunden får bekreftet at han har kommet inn på riktig nettside. Logoen følger kunden hele veien i headeren på nettsiden, noe som er med på å hele tiden bevisstgjøre kunden på at han handler på Din Sko. Hovedmenyen er også oversiktlig og bra og gjør det enkelt for kunden å navigere seg videre til ønskelige produkter.

Videre har forsiden en miks av sesongvarer for både damer, herrer og barn i tillegg til ulike tilbudsvarer. Jeg synes det er positivt at flere produkter for de ulike kundegruppene er representert, men på den andre siden blir det derfor kanskje litt mye på forsiden. Bildene er i forskjellige farger og størrelser og lenger ned på siden er det også bilder av poster fra Instagram. Forsiden kan dermed virke litt rotete.

Flere bilder fra forsiden:

Det første produktet som dukker opp på forsiden er utsolgt i nettbutikken. Da denne reklamen er en klikkfaktor på grunn av plasseringen på nettsiden, mener jeg det er helt nødvendig å ha dette produktet på lager.

Ellers er det en søkefunksjon øverst i høyre hjørnet i tillegg til at de opplyser om fri frakt og retur til butikk i venstre. Dette påvirker inntrykket positivt.

Terningkast: 4

Noe de kan gjøre bedre:

  • Ha gjerne flere produkter på forsiden, men gjør det enkelt slik at det ikke føles rotete.
  • Bytt ut reklame av produkter som er utsolgt med produkter nettbutikken har på lager.
2. Synlighet

Ved søk på navnet er Din Sko godt synlig på Google. Både nettsiden, butikker, kart over butikker og åpningstider kommer høyt oppe på listen uten å forstyrres av andre konkurrenter. Søker kunden derimot med generiske søkeord som for eksempel ”sko dame” dukker Din Sko opp blant de øverste organiske søkene, men under andre konkurrenter som bruker annonser og google shopping. Søker kunden på ”sneakers” havner feetfirst.no som nummer tre på lista med bruk av annonser. Feetfirst.no er en nettbutikk for flere av butikkonseptene som er underlagt skokonsernet NilsonGroup, hvor produkter fra Din Sko selges. Riktig nok leder ikke annonsen til Din Sko sin egen nettside.

Ternigkast: 3

Noe de kan gjøre bedre:

  • Da Din Sko er en bedre kjent merkevare enn Feetfirst i Norge, vil jeg anbefale å satse på Google shopping og AdWords for nettopp nettbutikken til Din Sko. På grunn av et mangfold av fysiske butikker i Norge, har navnet blitt godt kjent blant både aktuelle og potensielle kunder.
3. Kjøpsprosessen

Som nevnt tidligere har nettbutikken en oversiktlig meny som navigerer kunden dit hun ønsker. Menyen for å filtrere videre er også oversiktlig med mange valgalternativer:

Produktene har tilstrekkelig med informasjon, noe som er med på å gjøre det enklere for kunden å ta en beslutning. Videre legger kunden produktene i handlekurven, hvor de senere i prosessen kan ta seg til kassen.

Når kunden har ”gått til kassen”, får han tilbud om to forskjellige leveringsmåter, enten rett hjem eller gratis til en av butikkene. Leveringstiden er 4-6 arbeidsdager. Kunden behøver ikke å opprette en konto, noe som er positivt i den grad at opptil 25% av shoppere dropper å handle dersom de må lage en konto. Navn, telefonnummer, epost og adresse må registreres for leveransen, men dette er et steg som går veldig raskt i prosessen.

Kunden kan velge å lagre opplysningene, slik at dette ikke blir nødvendig for neste kjøp. Videre blir kunden tilbudt fire ulike betalingsmåter. Det er også mulig å registrere rabatkoder.

Terningkast: 5

Noe de kan gjøre bedre:

  • Enkelte ord i kassen er skrevet på svensk. Dette burde de endre til norsk.
  • Gi beskjed når kunden har lagt noe i handlekurven
4. Mobilvennlighet

I dagens digitale samfunn forgår mye av netthandel via mobiltelfonen. Det er derfor gunstig for bedrifter å ha en mobilvennlig nettside. Dinsko.no består Google sin mobilvennligtest, og er like enkel å bruke her som på desktop. Derimot er søkefunksjonen litt gjemt.

Kjøpsprosessen er lik på mobil som på desktop, men funksjonen ”gå til kassen” har noen ganger problemer med å dukke opp i handlekurven.

Terningkast: 4

Noe de kan gjøre bedre:

  • Legge søkefunksjonen helt øverst på forsiden
5. Kundetilfredshet og kundekommunikasjon

I nettbutikken har kunden muligheter for å anmelde hvert produkt. En slik funksjon gjør at det er enkelt for potensielle kunder og finne ut av om tidligere kunder er fornøyde med produktet eller ikke. Andre erfaringer som hvordan størrelsen er og hvordan fargen er, kan også være avgjørende for at en potensiell kunde kjøper produktet.

Selv om nettbutikken har denne funksjonen er det likevel nesten ingen anmeldelser av produktene.

Når det gjelder kommunikasjon er den norske Din Sko lite aktiv i de få kanalene de kommuniserer gjennom. På Facebook har de ingen felles offisiell side for alle butikkene i Norge, kun noen sider for enkelte butikker hvor det ikke er aktivitet. Derimot har Din Sko en offisiell side på svensk med 37 992 likerklikk hvor de er aktive. Det samme gjelder Instagram med en følgerskare på 24 000. Din sko tar i noen grad bruk Youtube, men også her er språket svensk.

Dersom kunden registrerer seg på nettsiden er det mulig å motta et nyhetsbrev på mail med tilbud og inspirasjon.

Terningkast: 3

Noe de kan gjøre bedre:

  • Din Sko burde opprette en norsk Facebook side samt Instagram og eventuelt ta i bruk andre kanaler på norsk.
  • Bruk av sosiale medier vil også øke mengden av tilbakemeldinger
  • Gjøre noe slik at eksisterende kunder ønsker å ta seg tid til å evaluere kjøpte produkter. Eksempelvis lokke med å vinne et gavekort.
6. Trygghet

Som nevnt tidligere er Din Sko lokalisert med flere butikker i hele landet og er mest sannsynlig godt kjent blant mange nordmenn. Bevissthet rundt merkevaren er med på å skape trygghet blant både eksisterende og potensielle kunder for nettbutikken.

Dinsko.no tar i bruk Klarna som betalingsløsning, noe de informerer om allerede på forsiden av nettsiden. Klarna er med på å skape en trygg og enkel netthandel, hvor kunden selv kan bestemme om han vil betale med det samme eller vente til varen er mottatt. Flere av logoene til de ulike måtene å betale på vises også på nettsiden, noe som igjen er en trygghetsfaktor.

Videre har Din Sko tilstrekkelig med informasjon om seg selv og annen relevant informasjon om produkter og tjenester på forsiden av nettsiden. Kontaktinformasjon, informasjon om hvordan du handler og kundeservice er lett tilgjengelig. I tillegg er de tilgjengelig på telefon og mail store deler av dagen. Beskrivelser av både seg selv, hvordan kunden kan handle samt spørsmål og svar på nettsiden er med på å skape en trygg opplevelse for kunden.

På mobilen er slik informasjon litt mindre synlig, men til stede.

Terningkast: 5

Noe de kan gjøre bedre:

  • Det eneste jeg føler mangler i dette tilfelle er brukeromtale. Din Sko må få kunder til å dele sine erfaringer.

Total vurdering

Totalt havner Din Sko sin nettbutikk på terningkast 4. Nettsiden fungerer veldig bra funksjonelt, men har et lite forbedringspotensial visuelt sett. Det mest positive med nettbutikken er opplevelsen av trygghet, og at man gjennom hele kjøpsprosessen har mange valgmuligheter. Nettbutikken senker transaksjonskostnader i den grad at de har tilstrekkelig med informasjon både på forsiden og under hvert produkt. Det Din Sko bør gjøre noe med er å ta i bruk sosiale medier gjennom norske plattformer i tillegg til å få eksisterende kunder til å evaluere kjøpte produkter. Dette vil bidra til kommunikasjon mellom kundene, noe som vil føre til mer tilfredstillelse og videre økt salg.

//Ingerid Hansen

Kilder:

https://feetfirst.no/dinsko

https://www.shopify.in/blog/51360261-4-checkout-conversion-killers-that-drive-your-buyers-away

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *