Derfor bør du blogge

Ironisk nok har jeg, jeg som er den ene i klassen som nesten ikke blogger, valgt å skrive et blogginnlegg om hvorfor man burde blogge. Selv om jeg kanskje ikke er den beste bloggeren har jeg lært noe på veien, og har med tiden fått sansen for det å skrive. Men uansett om jeg, etter et par blogginnlegg, har begynt å like det å blogge, har jeg fortsatt en stor del å lære. Dette blogginnlegget skriver jeg først og fremst for å lære andre, men også fordi jeg lærer selv.

Gull verdt for deg som er student

Å blogge gjør at du kan utvikle dine ferdigheter når det kommer til det å skrive og kommunisere. Som student er dette gull verdt for videre muligheter. Med bloggen kan du lære å formulere deg riktig, samt forbedre din presentasjonsteknikk, som vil være gunstig når du skal ut i arbeidslivet. Videre sies det at god skriftlig formulering ofte påvirker ferdighetene til å kunne strukturere og kommunisere ideene du har.

Dersom du ønsker deg en jobb innenfor markedsføring er det å skrive blogg en stor fordel. Dagens markedsføring blir mer og mer digitalisert, og med bloggen har du mulighet til å lære deg webanalyse. Ved å implementere slike analyseverktøy får du for eksempel mulighet til å se hvor mange som leser bloggen din, hvordan folk finner bloggen din og hvilke innlegg som lesere liker best. God erfaring med verktøy som dette vil være en fabelaktig CV. Dersom du ikke aner hva du vil jobbe med, kan bloggen også være til god hjelp. Skriv om noe du interesserer deg for, og er du heldig blir du kontaktet av en arbeidsgiver med samme interesser som deg.

Bloggen kan være det mektigste markedsføringsverktøyet for bedriften din

Blogg er en ypperlig plattform dersom du ønsker å skape mulighet for at kunden skal finne din bedrift. Hvert blogginnlegg du skriver øker trafikken til nettsiden din, da innholdet i innleggene dine blir søkbare på internett. Bloggen gir potensielle kunder større muligheter for å finne akkurat din bedrift fremfor konkurrentene dine, og skaper derfor stor konkurransefordel i markedet.

Blogg er også en plattform hvor du kan ta i bruk verktøy som søkemotoroptimalisering. Dette er enkle grep du selv kan gjøre for at nettsiden din skal bli mer synlig. Blogger du riktig kan bedriftens side raskt havne på toppen av Google- listen, som videre gjør at kunden velger deg i stede for konkurrentene. Sørg for at du bruker ord og uttrykk i innleggene dine som assosieres med bedriften din.

Bloggen din kan også være med på å skape kundetilfredshet. Kommentarfeltet åpner opp for toveiskommunikasjon da dette feltet er et egnet sted for å kommunisere med kunden. Her kan kunder ta direkte kontakt med deg, hvor du enkelt kan svare tilbake. Råd fra en pålitelig kilde som din bedrift, skaper tillit mellom deg og kunden. Videre er det mulig å linke leserne dine til bedriftens plattformer på sosiale medier. Her får kundene mulighet til å kommunisere seg i mellom.

Slike linker kan du enkelt legge inn på bloggen din. Linkene fører kunden direkte til bedriftens sosiale medier.

 

 

Gjør deg synlig i det digitale nettsamfunnet og lag din egen blogg!

//Ingerid Hansen

Kilder:

..https://www.idium.no/blogg/markedsforing/2014/hvorfor-skal-bedrifter-blogge/

.http://stammen.no/blogging/derfor-bor-alle-studenter-blogge

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *